گـزارشگر : فربد باوهء 

سقز قطب تئاتر کوردی جهان

هنر معرفتی بشری است که به دست یگانه فرزانهٔ عالم خلق شده است.

 

بعد از گذشت ۲ سال هفدهمین دوره جشنواره تئاتر کُردی سقز برگزار شد و باری دیگر سالن های آمفی تئاتر این شهر شاهد شوق و ذوق حضور علاقمندان به حوزه هنرهای نمایشی بود.

سه گروه خارجی دیگر از اقلیم کردستان عراق و باتمان ترکیه در این جشنواره حضور دارند و برای نخستین بار در این جشنواره حضور گروه‌های خارجی هم به صورت رقابتی است و آثار آنها توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

فریدون حامدی؛ دبیر این دوره از جشنواره در این باره گفت:

 در جشنواره‌ها معمولاً آثار شرکت کننده با یکدیگر مقایسه و ارزیابی‌ها نسبی می‌باشند، نه بر اساس اصول سختگیرانه و ایده آل، از این رو کیفیت نمایش ها را در هر دوره از جشنواره بایستی نسبت به یکدیگر ارزیابی نمود.

 هیات داوران هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کُردی سقز متشکل از بهروز غریب پور، حمیدرضا نعیمی و گوران علی کریم است.

 حامدی درخصوص داوران هفدهمین جشنواره تئاتر کوردی گفت : چهره های هنری مطرح و شاخصی همچون دکتر بهروز غریب پور که خالق اُپرای تئاتر عروسکی ایران است و موقعیت ممتازی در سطح بین‌المللی دارد، بعنوان رئیس هیئت داوران در جشنواره امسال حضور دارند که میتواند ارزش و اعتبار بیشتری به جشنواره ببخشد.

 ۱۹ اثر از استان‌های کردستان، کرمانشاه، تهران و آذربایجان غربی بعد از اعلام فراخوان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

 با رای هیات داوران بازبین متشکل از کورش احمدی، حمیدرضا کردستانی، صلاح محمدی و رحیم عبدالرحیم زاده از ۱۹ اثر هفت اثر به مرحله نهایی این دوره از جشنواره راه یافت.

 از دیگر بخش های این دوره از جشنواره، بخش عکاسی تئاتر است که قبل از برگزاری جشنواره فراخوان این بخش هم اعلام شد و از عکاسانی که سابقه فعالیت در حوزه عکاسی تئاتر را دارند دعوت به شرکت در این رویداد شد.

 ۱۳ نفر از عکاسانی که شرایط شرکت را داشتند در این جشنواره حضور دارند و قراراست طی چند روز برگزاری جشنواره عکس های آنها توسط داوران مورد ارزیابی قرار گیرد.

 داوران بخش عکس تئاتر متشکل از جمشید فرجوندفردا، علی اصغر فیض اللهی و سلیمان محمودی است که بعد از بررسی و ارزیابی، عکس های برتر انتخاب و به عکاسان برگزیده جوایزی اهدا می شود.

 نمایش « سیاساڵ» به کارگردانی پرویز احمدی از سقز، نمایش « ئاژەڵ» به کارگردانی فرزاد حسن میرزایی از بانە، نمایش «هێشتا قسەکانمان تەواو نەکردوە» به کارگردانی سید فریدون احمدی و هوشیار قوامی از سنندج و نمایش « دیوار» به کارگردانی کیانوش محمدی از سقز،نمایش «دوورترین شاری جیهان» به کارگردانی سامانە میرزایی از ارومیە، نمایش «هاری» به کارگردانی افشین خدری کاری مشترک از سقز و سنندج و نمایش «جرات، حقیقت» به کارگردانی هادی بهرامی از بانه هفت نمایش داخلی راه یافته به مرحله نهایی و نمایش های خارج از کشور نیز شامل "شه‌ویک له دوزه‌خ دا" از اربیل عراق، "گیژه‌ن" از کویه عراق و "مه‌م و زین" از باتمان ترکیه که در طول ۵ روز به اجرا درامدند. 

 مسولین برگزاری جشنواره بیان داشتند که کلیه مقدمات برگزاری این رویداد فرهنگی هنری از جمله سالن های اجرا و نقد و بررسی ،مکان اسکان مهمانان داخلی و خارجی ،نصب بنرهای جشنواره ،صدور آیدی کارت کلیه شرکت کنندگان وعوامل اجرایی وخبرنگاران و عکاسان ،نصب و تعمیر نور و روشنایی سالن اجرا ،هماهنگی کامل با ادارات مربوطه جهت پوشش جشنواره ،رنگ آمیزی صحنه سالن ارشاد ،تکمیل و تجهیز سالن لابی جشنواره ،نصب بنر در نقاط مختلف شهر و....به صورت کامل حاضر شده و آمادگی کامل جهت حضور کلیه گروها ،مهمانان ،داوران و مردم گرانقدر وجود دارد که امید است جشنواره امسال به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

 مسولین برگزاری جشنواره از کلیه ادارات مربوطه که تاکنون به بهترین شکل ممکن همچون فرمانداری سقز، شهرداری(معاونت عمرانی ، خدمات شهری و زیباسازی) ، شورای شهرسقز ، اداره ارشاد اسلامی استان کردستان و سقز و ... اسپانسرهای جشنواره تقدیر و تشکر کردند.

علی اصغر دریایی؛ مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان :

هنر نمایش باید بیانگر بهترین و زیباترین تعابیر و تعاریف در راستای کمال و حقیقت‌جویی و شایستگی انسان باشد.

 

 تئاتر کوردى اگر امروز به عنوان پیشانى فعالیت هاى هنرى سقز و استان کردستان در منطقه ظهور و بروز نموده، بایسته‌اى جز نمایش همگرایى ملى و ترسیم بخشى از چهره هویت ملى با تکریم فرهنگ و ادبیات کُردى به عنوان ثروتى ملى نیست لذا ضرورى است خانواده پویا و آگاه تئاتر با رویکردی جدی و ارزشی و بهره‌گیری از فرهنگ ناب اسلام محمدی(ص) و با تکیه بر فضائل انسانی و بر دایره اخلاق‌گرایی جان تازه‌ای به صحنه تئاتر این استان مرزى و فرهنگى ارزانی دارند و تلاش و اهتمام مسئولان و هنرمندان متعهد در این مسیر جای تقدیر دارد.

دریایی ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت :۳۵۸ میلیون تومان برای حوزه های فرهنگ و هنر سقز به ویژه در بخش آسیب های اجتماعی برای امسال اعتبار در نظرگرفته شده است.

 بهزاد رحیمی؛ نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی :

پایتخت تئاتر کوردی جهان در عمل نه با شعار

 

بنده معتقدم می‌توان با برنامه ریزی های صحیح و استفاده از پتانسیل ها باید تلاش کنیم تا سقز به معنی واقعی به عنوان پایتخت تئاتر کوردی در سطح جهانی شناخته شود

جعفر توان؛ سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان سقز و رئیس ستاد شهرستانی جشنواره :

جعفر توان از استاندار کردستان و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد، خواستار شد: تئاتر کُردی در تقویم برنامه های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درج گردد.

 

سقز شهری که باستانی ترین و کهن‌ترین آثار تمدن و فرهنگ را در بین شهرهای استان کردستان به خود اختصاص داده است.

جشنواره تئاتر کُردی یکی از افتخارات ماندگار شهر فرهنگی و باستانی سقز و عشق به تئاتر از علاقه مندی های مردم سقز است.

جشنواره تئاتر منطقه خاورمیانه است، در شهر سقز و در بین هنرمندان این دیار، جایگاه ویژه ای دارد و از جامعه هنری به ویژه، هنرمندان عزیز تئاتر تشکر می کنم که در شرایط سخت و بعد از وقفه دو ساله به علت بیماری منحوس کرونا، دوباره، چراغ تئاتر را در این شهر روشن نگه داشتند و اعتقاد و باور دارم که تئاتر باید در جایگاه رفیع خود بایستد که انجام این امر نیاز به اهتمام ویژه ای دارد.

جعفر توان، افزایش زیرساخت های فرهنگی و هنری را برای شهرستان مهم برشمرد و عنوان کرد: تلاش خواهیم نمود امسال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پلاتو، درنظرگرفته شود.

هیوا اسدبیگی؛ دبیر اجرایی جشنواره تئاتر کوردی سقز :

جشنواره تئاتر کردی سقز متعلق به تمام کوردهای جهان است

 

دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز افزود: جشنواره تئاتر کُردی مربوط به هیچ گروه هنری و طیف خاصی نیست و وظیفه همه هنرمندان است که از بزرگترین رویداد فرهنگی شهرستان سقز استقبال و با تمام توان در برگزاری مطلوب تر جشنواره تلاش کنند.

فریدون حامدی دبیر جشنواره در رابطه با سطح این دوره از جشنواره افزود :

 سطح کیفی جشنواره را می‌توان در دو بخش بررسی کرد

 اول: کیفیت کارهای حاضر در جشنواره که به نظر بنده مهمترین عامل است و دوم: چگونگی برگزاری جشنواره که شامل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی های لازم برای برگزاری جشنواره‌ای در خور هنرمندان مناطق کوردنشین، شرکت کننده‌ها و نیز تماشاچیان فهیم سقزی باشد. 

در رابطه با کیفیت کارها، باید اذعان داشت علیرغم وجود فرصت زمانی مناسب برای گروه ها، به جز تعداد معدودی از نمایش ها، نشانه‌های تعجیل و کم کاری در بسیاری از نمایش های شرکت کننده کاملاً مشهود بود و هیئت ۵ نفره انتخاب، با وسواس و با معیارهای فنی، در ارزیابی آثار نمایش‌های برتر را از نظر کیفی برای حضور در جشنواره معرفی کردند.

 در رابطه با برگزاری جشنواره نیز تمام تلاش‌ها برای برگزاری شایسته، با روحیه ی دوستی و تفاهم و بدور از هر گونه حاشیه خواهد بود که امیدواریم تیم اجرایی در این مهم به اهداف خود دست یابد.

استاندار کردستان علاوه بر قول مساعد مبنی بر حمایت و تقویت برگزاری جشنواره تئاتر کردی سقز در سال‌های آینده، وعده داد که ثبت این جشنواره در تقویم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

اسماعیل زارعی کوشا در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز:

کردستان بیش از داشتن ظرفیت و مواهب طبیعی فراوان، بیشترین پتانسیل و توان در حوزه فرهنگ و هنر را در منطقه کُردی به خود اختصاص داده است.

اعتقاد دارم که شهرستان سقز در دوران جدید در یک نقطه عزیمت قرار گرفته و با نظر گرفتن توانمندی های آن باید گام‌های بلندی در مسیر رشد و تعالی این منطقه برداریم.

در سالیان آینده تمامی هزینه‌های هرچه باشکوهتر برگزار شدن این رویداد مهم فرهنگی و هنری را تامین خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا جشنواره تئاتر کردی سقز در تقویم سالیانه برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد.

 

 هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی سقز‌ با معرفی نفرات و آثار برتر به کار خود پایان داد.

 

در آئین پایانی جشنواره که در پردیس سینمایی سقز  با حضور  دکتر زارعی کوشا استاندار کردستان و  علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ،جعفر توان  فرماندار سقز ، دکتر ارسطو گویلی سهردار سقز و سایر مسئولان، هنرمندان و گروه های شرکت کننده برگزار شد.

هیات داوران برترین های جشنواره را به شرح زیر اعلام کرد:

بنابه اعلام و تصمیم داوران، در بخش طراحی پوستر و بروشور جشنواره هیچ کدام از اثرها حائز رتبه نشد.

در بخش نور؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی، میرزا متین برای نمایش «مه‌م و زین» از باتمان کوردستان ترکیه عنوان اول را کسب کرد و از عماد صفدری برای نمایش «ئاژه‌ل» از بانه تقدیر شد.

در بخش طراحی لباس؛ عنوان برگزیده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه تقدی به ثنا حسن پور برای نمایش «ئاژه‌ل» از بانه رسید و از آژین عبدالله زاده برای نمایش «هاری» کاری از هنرمندان سنندج و سقز تقدیر به عمل آمد.

در بخش طراحی صحنه؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فواد فرجیان و عماد صفدری برای نمایش «ئاژه‌ڵ» از بانه رسید و از افشین خدری برای نمایش «هاری» کاری مشترک از سنندج و سقز تقدیر شد.

در بخش موسیقی؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به اهنگساز میرزا متین برای نمایش «مه‌م و زین» از باتمان تعلق گرفت و تقدیرنامه و جایزه نقدی به آهنگساز کوشا نجارزاده به نمایش «سیاسال» از سقز اهدا شد.

در بخش بازیگر زن؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سمانه میرزایی بازیگر نمایش «دورترین شاری جیهان» از ارومیه رسید و به صورت مشترک از نرمین صلاحی برای نمایش «جرات و حقیقت» از بانه و آزین حاجی میرزایی برای نمایش “هاری” از سنندج و سقز تقدیر شد.

در بخش بازیگر مرد؛ عزیز سعیدنژاد از نمایش «ئاژه‌ل» از بانه تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را کسب کرد و به صورت مشترک از بازیگران نمایش گیژه‌ن فرمان محمود از کویه اقلیم کردستان و داریوش رفعتی برای نمایش «سیاسال» از سقز تقدیر به عمل آمد.

در بخش نمایشنامه نویسی؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به پرویز محمدی برای نمایش «سیاسال» از سقز اهدا شد و تقدیر هیات داوران در بخش نمایشنامه نویسی برای نمایش «جرات و حقیقت» از بانه به هادی بهرامی اهدا شد.

در بخش کارگردانی؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فرزاد حسن میرزایی برای نمایش «ئاژه‌ل» از بانه اهدا شد و تقدیر هیات داوران و جایزه نقدی به پرویز محمدی برای نمایش “سیاسال: از سقز رسید.

 در بخش نمایش های برگزیده ۲ نمایش «سیاسال» از سقز و «ئاژه‌ل» از بانه به جشنواره های ملی و بین المللی ارسال خواهند شد.

گزارشی از عملکرد جشنواره تئاتر کوردی سقز گزارشی از عملکرد جشنواره تئاتر کوردی سقز گزارشی از عملکرد جشنواره تئاتر کوردی سقز گزارشی از عملکرد جشنواره تئاتر کوردی سقز گزارشی از عملکرد جشنواره تئاتر کوردی سقز گزارشی از عملکرد جشنواره تئاتر کوردی سقز